woensdag 25 juli 2007

LP's nu nóg leuker...


Mijn oude platenspeler had last van ouderdomsverschijnselen. De aandrijfband was lichtelijk uitgerekt, waardoor ik alleen nog maar 33-toeren-platen kon draaien. Bovendien had de naald ook haar beste tijd gehad. Maar ach, het beestje heeft altijd goed zijn best gedaan. Ik heb hem jáááren terug van m'n oom gekregen, en hij had hem ook alweer een hele tijd. Volgens mij is ie wel 25 jaar oud.

Dus ik ben maar even op Marktplaats wezen zoeken. Mijn oog viel al gauw op een heel apart dingetje, van het merk Numark. In Apeldoorn nog wel, lekker dicht bij huis (i.v.m. ophalen). Een 'studio turntable', professioneel dingetje dus. Maar even geïnformeerd.

De vorige eigenaar had hem vorig jaar in een opwelling gekocht, om LP's op CD over te kunnen zetten. Er hadden twee LP's op gelegen, daarna is hij nooit meer gebruikt. De beste man had er destijds 675 euro (!) voor betaald. Ik mocht hem voor 75 euro (!!!!!!) overnemen.

Eenmaal in mijn bezit heb ik het apparaat natuurlijk gelijk aangesloten. Hmmmm, maar even kijken hoe dat klinkt. Want zo'n paradepaardje moet natuurlijk wel een superieure klank hebben. Eerst maar eens wat metal-platen gedraaid. 'Reign In Blood' van Slayer. Hm, ik hoor nog niet veel verschil met mijn vorige platenspeler eigenlijk. Daarna 'Thunder And Lightning' van Thin Lizzy. Eh, ik hoor nog steeds weinig verbetering...

Maar wat 'luistermuziek' dan. 'Wish You Were Here' van Pink Floyd. Al tijdens het intro van "Shine On You Crazy Diamond" schrik ik op en ga er eens goed voor zitten. Nu valt in één keer alles op z'n plaats. Wát een sound, wát een beleving! Ik kan het eigenlijk niet goed verwoorden wat dit met me deed. Als in een roes heb ik de hele plaat afgeluisterd. Hierna 'Crime Of The Century' van Supertramp. Hetzelfde verhaal, hetzelfde effect. Ook bij 'Sticky Fingers' van de Stones en het eerste album van Black Sabbath.

Ik was al gek van vinyl, nu alleen nog maar meer. Hoera!

...Met de complimenten van Uw onverwoestbare Ulk....

3 opmerkingen:

Rob & Anita zei

Ja maar potverdorie, dat is dan ook wel één van de allermooiste Floyd-albums natuurlijk. Je brengt me op een goed idee: NP! :)

Hans zei

Hét Pink Floyd-album. Maar The Wall is ook erg goed en klinkt ook super op mijn nieuwe speelgoed.

Hannah zei

wat heb je dat leuk beschreven! ik zat echt met je mee te genieten :o)